Privat fest på skibet Norges mellemdæk, mens det lå ved kaj i København.

 

Fest om bord.

Bag- og forside af en 72-siders brochure om Thingvalla Linjen. Brochuren havde til formål at informere i rosende ord om rederiets forskellige skibe og deres komfort, om selve rejsen og ikke mindst om Amerika.

 

 


 

Direkte til New York

Thingvalla-linjen fik en større betydning. Selskabet eksisterede i 56 år, først under navnet Thingvallalinjen og senere under Tietgens rederi - Det forenede Dampskibsselskab (DFDS) - med navnet Skandinavien- Amerikalinjen. I løbet af de 56 år linjen eksisterede, fragtede skibene i alt 617.000 emigranter over Atlanten, hovedsagligt personer fra de skandinaviske lande, og i den sidste fase hovedsagligt finske og russiske udvandrere. Det positive ved Thingvalla-linjnen var, at danskerene blev fri for den besværlige rejse til Liverpool, Bremen eller Hamburg, men nu blot kunne stige på dampskibet i København. Herfra sejlede man direkte til New York med et par stop undervejs, blandt andet i Oslo, som dengang hed Kristiania. Trods den nye direkte linje tog flertallet af de danske udvandrere alligevel de besværlige ruter over Liverpool eller Hamburg. Det skyldes nok billetpriserne, som sandsynligvis har været billigere hos de store konkurrencedygtige udenlandske rederier. Sammenlignet med disse har Thingvalla-linien været et meget lille selskab, selvom rederiet ikke har været lille i forhold til Danmarks størrelse.


 

Eventyret slutter

Thingvalla-linjen havde i sin levetid mange nedture både økonomisk men også katastrofemæssigt. Linjen var afhængig af de mange svenske og norske emigranter. Derfor ønskede og formåede danske finansmænd i mange år at forhindre oprettelsen af både svenske og norske rederier. Det holdt dog ikke evigt, og i 1920’erne blev der oprettet både svenske og norske rederier, hvilket medførte betydelig nedgang i passagerantallet hos Tingvalla-linjen. Selskabet sejlede de sidste af mere end 1 mio. udvandrere over Atlaten i 1935, hvorefter DFDS udelukkende sejlede fragtskibe på ruten til New York.

 

 

En passager på skibet Norge bliver stedt til hvile i havet.

 

Tegning af Geiser ved afgang fra Larsens Plads i 1882. Manden på den høje pedistal er en politimand, der havde opsyn ved skibets afgang.

 

 

Degn Grafisk